اپل در سال ۲۰۱۵ چه خواهد کرد؟



سال ۲۰۱۳ یک سال تقریبا معمولی برای اپل بود، هیچ محصولی در یک شاخه جدید معرفی نشد و تمام محصولات صرفا در حال دو برابر کردن مشخصات و ارقام و اعداد محصولات سال قبلی بودند. پردازنده‌ی ۶۴ بیتی آیفون ۵s و حسگر اثرانگشتش را می‌توان تنها نوآوری‌های قابل توجه اپل در آن سال به وجود آورد. اما ۲۰۱۴ این گونه نبود، همانند همان اپل قدیمی، بعضی از محصولات و سرویس‌های اپل هنگام معرفی همه را متعجب کردند. مراسم معرفی آیفون ۶ تقریبا به اندازه‌ی مراسم‌های زمان استیو جابز مرحوم هیجان‌انگیز بود. با وجود لو رفتن طراحی آیفونها طبق روال این سالهای اخیر و حتی بحث‌برانگیز هم شد. iMac Retina 5K هم واقعا گرد و خاک به پا کرد و کالبدشکافی‌اش از تعداد زیادی نوآوری اپل در داخل آن بر می‌داد. حالا بعد از چند ماه از معرفی این محصولا و فروش چند میلیونی آنها سال ۲۰۱۴ رو به اتمام است و اپل در حال رفتن به استقبال سال ۲۰۱۵ است، سالی که هر چند این شرکت پشتوانه‌ی خوبی در سال جاری برای آن به وجود آورده اما از طرف دیگر با سوالها و چالشهای زیادی درباره‌ی آن  روبرو است.

 

در سال ۲۰۱۵، تجارت و مشتریان تجاری، یکی از ارکان مهم بازاریابی اپل خواهند بود.

۵ ماه پیش اپل با اعلام شراکت تجاری طولانی مدتش با IBM دنیای فناوری را شگفت زده کرد. ایده‌ی اصلی این شراکت، وارد کردن گجتهای همراه به تجارت بود بطوری که ادارات و صنایع بزرگ بتوانند روی کارایی آنها حساب کنند و از آنها برای بهبود بخشیدن به کسب و کارشان بهره ببرند. اپل تا به حال مشکل چندانی در فروختن آیپدها و آیفونهایش به مشتریان تجاری نداشته، اما بسیاری از شرکتها برای افزایش راحتی و بهره‌وری کارکنانشان، به آنها اجازه می‌دهند تا از هر نوع گجتی که می‌خواهند استفاده کنند (Bring your Own Device یا BYOD). شراکت اپل/IBM می‌تواند به عنوان یک راه‌حل یکپارچه، راهی جایگزین در برابر این شرکتها قرار دهد.

جزییات کمی از قرارداد بین اپل و IBM به صورت عمومی منتشر شد اما تحلیلگران معتقدند اپل صرفا مشغول کار روی ایده‌های خود است و سال آینده با دست پر خواهد آمد، از گوشه‌ و کنار خبر می‌رسد که اپل می‌خواهد بهترین ویژگی‌های محصولاتش را با مهارت‌هایی از IBM که خود فاقد آنهاست ترکیب کند که حاصل آن را در زمینه‌هایی چون فروش مستقیم، یکپارچگی سیستم تجاری و اپلیکیشنهای اختصاصی خواهیم دید. تحلیل‌گران می‌گویند اپل به بازار مشتریان تجاری چشم دوخته و از آن مهمتر، به این نتیجه رسیده که خودش به تنهایی قادر به موفقیت در این بازار نیست.

بازارهایی که اپل در سال ۲۰۱۵ می‌خواهد به آنها وارد شود لزوماً خواهان محصولاتی که اپل همین الان در قفسه فروشگاههای خود دارد نیستند و اپهای موجود در اپ استور هم جوابگوی نیازهایشان نیست. مشتریان این بازارها نیاز به کسی دارند که برایشان اپهایی بسازد که در زمینه‌هایی چون حمل‌و نقل، خدمات مالی، خرده‌فروشی‌ها، خدمات دولتی و بهداشت و سلامت کارایی لازم را داشته باشد که IBM در تمام این زمینه‌ها تخصص کافی دارد. برای رسیدن به این هدف اپل احتمالا آیپد بزرگتر ۱۲.۹ اینچی‌اش که مدتی است شایعات آن به گوش می‌رسد را هم عرضه خواهد کرد.

یک آیپد ۱۲.۹ اینچی محصولی‌ است که خیلی‌ها اعتقاد دارند اپل آن را در سال ۲۰۱۵ عرضه خواهد کرد اما احتمال می‌رود که بازار هدف این تبلت مشتریان عادی نباشند. در بازارهای کسب‌وکارهای تجاری، یک تبلت ۱۲.۹ اینچی به اپل اجازه خواهد داد تا در هر دو بازار PC و تبلت به رثابت و کسب سهم بیشتر بپردازد. متقاعد کردن کسب‌وکارها به این که رایانه‌های ویندوزی را رها کنند و به جای آن از مک استفاده کنند همیشه برای اپل سخت بوده است، اما یک آیپد ۱۲.۹ اینچی که هم در محیط اداره و هم در حال حرکت کار می‌کند و می‌تواند مجموعه نرم‌افزاری آفیس را هم اجرا کند به نظر کمتر با این مشکل روبرو شود.

بسیاری از کارهایی که اپل در ۲۰۱۴ انجام داد در واقع پیش‌زمینه فعالیتهای این شرکت در سال ۲۰۱۵ خواهد بود. به عنوان مثال، اپل در کنفرانسهایش از قابلیت Continuity که در OS X Yosemite و iOS 8 معرفی شد و یکپارچگی بیشتری بین این دو سیستم عامل به وجود می‌آورد به عنوان یک برگ برنده در تجارت یاد می‌کند. تحلیل‌گران معتقدند این توجه ناگهانی اپل به فرم‌فکتورهای جدید و سایز نمایش بزرگتر از طرف IBM منشأ گرفته. عملکرد بد ویندوز ۸ در بازار کسب‌وکارها برای زوج اپل/IBM یک فرصت عالی به شمار می‌رود و از طرف دیگر مایکروسافت احتمالا نتواند ویندوز ده را به موقع برای مقابله با این زوج به داخل گود بفرستد. به هر حال اپل باید از این فرصت استفاده کند و تا جایی که می‌تواند سهم خودش را در این بازار بیشتر کند. از طرف دیگر اپل با بیشتر کردن فعالیتش در بازار کسب‌و‌کارهای تجاری یک مزیت دیگر هم به دست می‌آورد، بازار مصرف‌کنندگان معمولی یک بازار فصلی است، مثلاً قبل از کریسمس اوضاع فروش عالی است اما بعد از آن نه در حالی که بازار کسب‌وکارها این گونه نیست و درآمد یکنواختتری نصیب اپل می‌کند.

بعد از عرضه یک تبلت بزرگتر، باقی برنامه‌های اپل ممکن است آن قدرها هیجان‌انگیز نباشند. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند اپل سال بعد از آیفون‌های سری ۶s رونمایی خواهد کرد که طراحی آنها دقیقا مانند آیفونهای امسال است(البته من فکر می‌کنم دوربین پشتی دیگر برجسته نباشد و آیفون  ۴.۷ اینچی هم به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز شود). آیفونهای سال بعد طبق معمول پردازنده‌های سریعتری خواهند داشت، اپل خواهد گفت که صفحه‌نمایش آنها از قبلی‌ها هم بهتر است و به چند قابلیت نرم‌افزاری جدید هم مجهز خواهند شد. البته همان طور که قبلا در نوچه برایتان گفتیم اپل ممکن است در سال آینده سه آیفون عرضه کند که قطعا یکی از آنها ۴ اینچی است، این که آیا این آیفون ۴ اینچی یک آیفون پلاستیکی جدید باشد یا یک آیفون فلزی هنوز مشخص نیست.

تقریبا شش ماه از زمانی که اپل شرکت Beats را خرید می‌گذرد، اما در این شش ماه، هنوز نتیجه‌ی قابل لمسی از این خرید بیرون نیامده است. هیچ کس نمی‌داند اپل با چیزهایی که از این خرید به دست آورده  مشغول چه کاری است اما احتمالا در ۲۰۱۵ از این هم سر در خواهیم آورد. تیم کوک CEO شرکت اپل در این یکی دو سال حسابی سنت‌شکنی کرد و ‌فلسفه‌هایی که استیو جابز زمانی روی آن پافشاری می‌کرد را کنار گذاشت. جابز در سال ۲۰۰۷ گفته بود که مردم دوست دارند صاحب موسیقی که به آن گوش می‌دهند باشند و مدل اقتصادی سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی در ازای پرداخت ماهانه را محکوم به شکست می دانست، اما از طرف دیگر موفقیت روز‌افزاون سرویس‌هایی چون Spotify در حال اثبات خلاف گفته‌های جابز است، پس بعید نیست تیم کوک اپلیکیشن موسیقی Beats را با نسخه‌های بعدی iOS یکپارچه کند تا اپل در بازار سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی هم حضور داشته باشد. البته اپل در این زمینه باید از تجربه تلخ اپلیکیشن نقشه خود عبرت بگیرد و کاربرانش را مجبور به استفاده از این اپلیکیشن نکند.

درباره این که چرا اپل تا سال ۲۰۱۵ منتظر مانده تا از دارایی‌های Beats استفاده کند تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد، بعضی‌ها معتقدند یکپارچه شدن با ‌Beats کمی سخت بوده و عده‌ی دیگری اعتقاد دارند اپل منتظر سخت‌افزارهای جدیدتر بوده است. Beats نامی درخشان در زمینه‌ی سخت‌افزارهای صوتی بخصوص هدفون است و احتمال می‌رود اپل در کنار یکپارچه‌سازی iTunes و iOS با سرویسهای نرم‌افزاری Beats، از نام این برند روی ایربادهایش هم استفاده کند و آیفونها و آیپدهای بعدی را با هدستهای این برند عرضه کند. 

آمازون با معرفی Echo همه را شگفت‌زده کرد و پا در یک رده ی جدید از محصولات گذاشت، البته همه خبر دارند که آمازون عاشق محصولاتی است تا بتواند به کاربران القا کند که چه چیزی را بخرند. اگر بخواهیم صادق باشیم این کارها به اپل بیشتر از آمازون می آید و پلتفرم Homekit اپل هم دقیقا برای همین به وجود آمده‌ است. همانند خرید Beats و شراکت با IBM، اپل بذر Homekit را هم در ۲۰۱۴ کاشت و احتمالا در ۲۰۱۵ از ثمره‌ی آن بهره‌مند خواهد شد. البته سیاستها و فلسفه‌های خود اپل مانع بزرگی بر سر راه تحقق این امر است، در حال حاضر محصولات اپل فقط از طریق Bluetooth LE می‌توانند با محصولات باقی شرکتها ارتباط برقرار کنند و اگر قرار باشد آیفون یا آیپد یک کاربر بتواند تمام خانه‌ی او را کنترل کند به نظر نمی‌رسد بلوتوث راه مناسبی باشد. اپل احتمالا باید پشتیبانی کامل از NFC و باقی راههای ارتباطی را هم به محصولاتش بیاورد تا این محصولات بتوانند با محصولات خانگی هوشمندی چون قفل‌ها و ترموستهاتهای هوشمند ارتباط برقرار کنند. احتمالا در iOS 9 با این موضوع توجه  ویژه‌ای خواهد شد. 

اپل ممکن است در ۲۰۱۵ به تعدادی از قولهایی که در هنگام معرفی HealthKit در WWDC2014 داده بود عمل کند. با عرضه ساعت اپل که اولین محصول پوشیدنی این شرکت است و به حسگرهای سلامتی و ورزشی قدرتمندی مجهز شده و اتصال آن به اپلیکیشن Health روی iOS‌8 احتمالا پلتفرم سلامتی اپل وارد فاز جدیدی خواهد شد. البته تحلیلگران می‌گویند اینها فقط نقطه شروع اپل در بازار سلامت و محصولات مرتبط با آن است. در حال حاضر اپلیکیشن Health تعداد قدمها و پله‌هایی که بالا و پایین رفته‌اید را می‌شمارد، اما به نظر می‌رسد برنامه‌ی اپل بزرگتر از اینها باشد. اپل چند قرارداد تجاری با شرکتهای بزرگ حوزه سلامت و بهداشت بسته که احتمالا نتیجه‌ی آنها عرضه‌ی محصولات پزشکی با قابلیت یکپارچگی با محصولات اپل در سال ۲۰۱۵ خواهد بود.

تحلیلگران می‌گویند اپل در نهایت یکی از بازیکنان کلیدی توسعه‌دهنده‌ی تکنولوژی‌های مرتبط با سلامتی و بهداشت خواهد شد و بعضی‌ها هم می‌گویند این علاقه اپل به محصولات حوزه سلامتی ریشه در استیو جابز مرحوم دارد، احتمالا بیماری او الهام‌بخش ورود اپل به این حوزه بوده است و در نهایت یکی از آخرین هدایای جابز به بشریت محسوب خواهد شد. اما دسته‌ای دیگر از تحلیلگران هم وجود دارند که معتقدند فعالیتهای اپل در زمینه‌ی ابزارهای پوشیدنی و تکتولوژی‌های مربوط به سلامت، صرفا بخشی از یک استراتژی بزرگتر است. اپل می‌خواهد بیشتر به فضای شخصی کاربران نفوذ کند و حتی بر نحوه تعامل کاربران با سیری، درکی که کاربران از خود دارند و حتی بدن کاربران تاثیر بگذارد و با استفاده از اینها پی ببرد که چگونه می‌تواند به خانه دیجیتالی و محیط کار کاربرانش نفوذ بهتری داشته باشد. اگر کنترل بدن کاربر در اختیار اپل باشد، دسترسی به بقیه ابعاد زندگی او هم راحتتر خواهد بود.

 

چه چیزهای دیگری را می‌توان از اپل در سال ۲۰۱۵ انتظار داشت؟

  • اپل احتمالاً به کسب‌وکارهای مربوط به محتوی وارد نمی‌شود و شاید اجازه دهد آمازون و باقی شرکتها به سلطه‌شان بر این بازار که حاشیه سود خوبی ندارند ادامه دهند.
     
  • Apple TV احتمالا به یک دستگاه کامل تبدیل نخواهد شد، این شرکت همین اپل تی‌وی‌ها را که صرفاً یک دستگاه ست‌تاپ باکس به شمار می‌روند ارتقا خواهد داد.
     
  • سیستم عامل دسکتاپ اپل یا OSX آپدیتی دریافت خواهد کرد که آن را به iOS نزدیکتر می‌کند، اما این آپیدیت احتمالاً تغییراتی به بزرگی نسخه‌های Mountain Lion یا Yosemite نخواهد داشت.
     
  • ساعت اپل از راه خواهد رسید و بزرگترین آزمایش اپل در سال پیش‌رو خواهد بود، بازار ابزارهای پوشیدنی، بازاری نوپا و دشوار است و ساعت اپل یا یک محصول انقلابی خواهد بود یا به لیست محصولات شکست خورده اپل اضافه خواهد شد.
     
  • Apple Pay در نهایت پیروز بازار است و خرده‌فروشی‌های بیشتری از آن پشتیبانی خواهند کرد.
     
  • احتمال اینکه اپل به سازندگان لوازم جانبی گجتهای هوشمند اجازه دسترسی به NFC آیفونها و آیپدها را بدهد زیاد است.
     
  • مقر جدید اپل که در کوپرتینو در حال ساخت است در سال ۲۰۱۵ احتمالا تا حدود ۵۰ درصد تکمیل شود. این مقر به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۶ بازگشایی خواهد شد.
     
  • اپل احتمالا در سیاستهای خرده‌فروشی خود تغییراتی خواهد دارد.
     
  • فکر میکنید نکته ای در این پست از قلم افتاده؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:+


 

(4)(0)

ارسال نظر

*