در حوزهی فنآوری چیزهای کوچک میتوانند نتایج بزرگی داشته باشند؛ مثل یک نوار جستوجوی کوچک. فایرفاکس اعلام کرده که بعد از گذشت ده سال قصد دارد نوار جستوجوی خود را به جای گوگل به یاهو بدهد.
چنین کاری ممکن است در نگاه اول عجیب به نظر برسد چرا که به دنبال هر نوع اطلاعاتی که باشید، گوگل راه بهتری به شمار میرود. اما این نوار جستوجوی کوچک تنها یک قابلیت نیست، یک تجارت است. تجارتی که نشان میدهد روابط موزیلا و گوگل تا چه حد شکرآب است.
طی یک دههی گذشته، این تجارت به طور اختصاصی در خدمت گوگل بوده. یعنی هر بار که با استفاده از آن نوار چیزی را جستوجو کردهاید، مبلغی بابت تبلیغات به حساب گوگل واریز شده است که بخشی از آن هم به خود مرورگر رسیده و به میلیونها دلار درآمد کمپانیهایی مانند موزیلا اضافه شده. اما پول میتواند موجب به وجود آمدن انگیزهها و اهداف غریبی شود. از طرفی گوگل هم در حال ساخت مرورگر خاص خود است و شاید قصد نداشته باشد رقیب کروم را برای همیشه پشتیبانی کند چرا که این درآمد کوتاه مدت ناگهان به مسئولیتی دوچندان تبدیل شده، اما این چشمانداز برای موزیلا هم چندان خوشایند نیست. Chris Beard، مدیرعامل موزیلا این تصمیم را به عنوان «اقدامی عاجل و نوین در عرصهی وب» معرفی کرد.
مسئله این است که آیا فایرفاکس و یاهو میتوانند بلندپروازیهای یاهو را پشت سر بگذارند؟ اما این نبردی دشوار است و لازم نیست موزیلا حتماً بر گوگل پیروز شود بلکه تنها میبایست به راه خود ادامه دهد.


٠٩١٧٣٨٣٣٧٧١
- ویرایش
والا چی بگیم به این جنگهایی که به راه میندازن