۵ نکته برای تغذیه‌ی سالم که کاملاً اشتباهند!


۱۳۴۹۷۶۷۳۲۱_۰۰۵۱


با در نظر گرفتن این نکته که غذا خوردن اصلی‌ترین منبع تامین انرژی و ساختن بدن‌هایمان است، احتمالاً به این نتیجه می‌رسیم که نوع بشر تاکنون باید به شیوه‌های صحیح غذا خوردن پی برده باشد. اما با این حال کم‌تر موضوعی را پیدا می‌کنید که تا این حد به باورهای غلط آلوده شده باشد! و از همه بدتر هم پاسخ این سئوال است که «یک رژیم غذایی سالم از چه غذاهایی تشکیل شده؟». خلاصه‌ی جواب این سئوال این است که: به طور کلی هر چه بیشتر گیاه بخورید بهتر است (که معمولاً خیلی ها خوششان نمی آید). اما برگردیم به مسئله‌ی پنج نظریه‌ی بسیار غلط در مورد رژیم های غذایی:
 

۵ – نوشابه‌ی رژیمی به کاهش وزن کمک می‌کند
 

۱۸۰۶۷۵_v1


خب همه‌ی ما می‌دانیم که بدن انسان، سیستم چندان هوشمندی نیست به همین دلیل وقتی نوشابه‌ی رژیمی می‌خورید تصور می‌کند قند زیادی واردش شده و به پانکراس دستور می‌دهد شروع کند به ترشح انسولین برای سوزاندن قندی که وجود ندارد و به این ترتیب دور باطلی آغاز می‌شود: اول این که بدنتان شروع می‌کند به جذب مقدار بیشتری از قند و دوم این که در اثر کاهش قند خون دلتان غذای بیشتری می‌خواهد و به این ترتیب در دراز مدت چاق‌تر هم می‌شوید.
 

۴ – خوردن شیرینی‌جات به دیابت می‌انجامد
 

۱۸۰۶۷۶


وقتی پزشکان بیماری دیابت را تشخیص می‌دهند، فقط فرد را از خوردن شیرینی‌جات منع نمی‌کنند بلکه رژیمی می‌دهند که در آن مقدار مصرف «همه چیز» کم‌تر شده است چرا که بالا بودن قند خون فقط نشانه‌ی بیماری است که دلیل آن کم کار شدن پانکراس و کاهش ترشح انسولین در نتیجه‌ی آن است. پس یعنی کسی که شیرینی و شکلات زیاد می‌خورد احتمالاً بقیه‌ی خوراکی‌ها را هم زیاد می‌خورد و اگر تحرک چندانی نداشته باشد به احتمال زیاد به دیابت نوع ۲ دچار خواهد شد (دیابت نوع ۱ بیشتر در نوجوانان بروز می‌کند و منشأ ژنتیکی دارد) اما مصرف به اندازه‌ی شیرینی‌ها عموماً باعث بروز بیماری نخواهد شد.
 

۳ – اگر شب‌ها غذا بخورید چاق می‌شوید
 

۱۸۰۶۷۹_v1
تحقیقات انجام شده (با الهام از روزه گرفتن در ماه رمضان) نشان می‌دهند برخلاف آن‌چه تصور می‌شد، افرادی که شب‌ها کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌کنند، در درازمدت نه تنها چاق نمی‌شوند بلکه وزنشان کاهش می‌یابد. چرا که با گذشت زمان بدن عادت می‌کند که در طول روز کمتر گرسنه شود و تنها یک بار هنگام شب به اوج گرسنگی برسد به این ترتیب میزان مصرف غذای روزانه کاهش می‌یابد.
 

۲ – خوردن وعده‌های سبک و پرتعداد موجب کاهش وزن می‌شود
 

۱۸۰۶۷۳
حقیقت این است که مقدار غذای مصرفی خیلی مهم‌تر از تعداد وعده‌هاست. اما اگر پخش کردن وعده‌ها در طول روز باعث می‌شود کمتر گرسنه شوید و به این ترتیب غذای کمتری هم مصرف کنید، پس حتماً این کار را انجام دهید (اما حواستان باشد مقدار کالری‌ها را پایین نگه دارید).
 

۱ – غذا خوردن طبق هرم غذایی سالم‌ترین نوع تغذیه است
 

۱۸۰۶۷۴


هرم غذایی تقریباً به این صورت است که نان در قاعده‌ی هرم قرار گرفته و باید بیشتر از هر چیزی مصرف شود، بعد از آن سبزیجات و میوه‌ها هستند و مواد پروتئینی و لبنیات هم در رده‌ی بعدی قرار گرفته‌اند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این هرم و تغذیه طبق آن این است که مثلاً سیب‌زمینی که سرشار از نشاسته است هم جزو سبزیجات قرار گرفته و باید زیاد مصرف شود که خود موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد و این تنها یکی از مشکلات متعددی است که در تنظیم رژیم طبق هرم غذایی رخ می‌دهد.


 

(13)(3)

1 نظر برای «۵ نکته برای تغذیه‌ی سالم که کاملاً اشتباهند!»

امکان ارسال نظر وجود ندارد