مدتی است که اخبار و شایعات بسیاری از ورود و فعالیت دو کمپانی بزرگ اپل و گوگل در بخش تولیدات خودرو منتشر میشود و گویا این موضوع باعث شده که نامهای فعلی این بازار تلاش کنند شیوههای سنتیتر تولیدات و محصولات خود را کنار گذاشته و به استفاده از فناوریهای نوین رویآورند. یکی از خبرهایی که بهشدت موردتوجه کمپانیهای تولیدکنندهی خودرو قرار گرفت، شایعهی فروش سرویس نقشه و مکانیابی Here نوکیا بود که بلافاصله شرکتهای بزرگی چون آئودی، بی ام و و مرسدس بنز به دنبال بستن قرارداد و یا ملحق کردن این سرویس به خود بودند تا از کمپانیهای مدرنی چون اپل و گوگل عقب نمانند.
سالهاست که اپل با Apple Maps و گوگل هم با Google Maps خود به تحقیق و توسعهی اطلاعاتشان در مورد همهی جوانب جغرافیایی مسیرها پرداختهاند که میتواند تحول بزرگی برای صنعت خودروسازی باشد. شاید هم روزی خودروها بهمانند گوشیهای هوشمند امروزی بهقدری پیشرفت کنند که بر طبق سلیقهی افراد آنها را به مناسبترین مکان تفریحی و یا رستوران برسانند. علاوه بر آن تلفیق این دو موضوع میتواند با محاسبه بلادرنگ خطراتی مانند تصادف جان انسانها را هم نجات دهد.
در حال حاضر یکی از باارزشترین مواردی که شرکتهای بزرگی مانند اپل دنبال آن هستند، اطلاعات تجربهی رانندگی افراد است، با جمعآوری چنین اطلاعاتی، خودروهای آینده هوشمندتر و یا بینیاز از هرگونه کنترلی به رانندگی خواهند پرداخت. طبق تحقیقی که توسط انستیتوی مشاوره Mckensey & Company صورت گرفته، درآمدزاییهای مرتبط با هرگونه تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری که وظیفهی جمعآوری اطلاعات را بر عهدهدارند تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. خودروهایی که اپل و گوگل در حال حاضر برای جمعآوری چنین اطلاعاتی استفاده میکنند ازجمله همین تجهیزات هستند، در ادامهی تحقیقات این انستیتو مشخصشده که خودروهای بدون راننده میتوانند در روز تا ۵۰ دقیقه از زمان تمام افراد را آزاد کنند.
در حال حاضر تلاش اپل برای ورود به بازار خودرو به تولید CarPlay ختم شده که اکنون توسط چندین کمپانی بزرگ تولید خودرو موردتوجه و استفاده قرارگرفته، گفته میشود که اپل قصد دارد تا ساخت باتری برای خودروهای الکتریکی، تراشههای هوشمند کنترل خودرو و درنهایت تولید برند خودرویی مخصوص خودش هم پیش روی کند.

