حمام یخ بعد از ورزش موجب تضعیف ماهیچه‌ها می‌شود


Blue Ice Water wallp long goodbye


حمام یخ یکی از شیوه‌هایی است که گاهی برای رفع درد و گرفتگی عضلات بعد از ورزش توصیه می‌شود، اما اخیراً مشخص شده این شیوه موجب کاهش حجم و قدرت ماهیچه‌ها می‌شود. طی تحقیق کوچکی، محققین از ۲۱ مرد خواستند به مدت ۱۲ هفته، هفته‌ای دو روز را به ورزش‌های قدرتی بپردازند. حدود نیمی از این افراد بعد از ورزششان با آب حدود ۱۰ درجه‌ی سلسیوس به مدت ۱۰ دقیقه حمام کردند و دسته‌ی دیگر بدنشان را روی دستگاه‌های دوچرخه و با رکاب زدن آرام سرد کردند.

این بررسی در نهایت نشان داد که افزایش حجم و قدرت ماهیچه در افرادی که با استفاده از دوچرخه بدنشان را سرد کرده بودند از گروه دیگر بیشتر است و مشخص شد که خنک کردن بدن از طریق فرو رفتن در آب سرد می‌تواند موجب کاهش شدید حجم و قدرت ماهیچه شده و افزایش این ویژگی‌ها را به تاخیر اندازد.

antonio_rodrigo_nogueira_ice_bath-26811

در بخش دوم این بررسی شرکت‌کنندگان تمریناتی را به منظور تقویت ماهیچه‌های پای خود انجام دادند و سپس مانند قسمت قبلی به دو دسته تقسیم شده و هر یک با استفاده از شیوه‌ی متفاوتی بدنشان را خنک کردند. سپس محققین از بافت ماهیچه‌ای این افراد نمونه برداری کرده و دریافتند که حمام سرد می‌تواند فعالیت سلول‌های مورد نیاز برای ساختن ماهیچه‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر را تا دو روز بعد از ورزش کاهش دهد.

معمولاً این‌طور تصور می‌شود که حمام یخ به ورزشکاران کمک می‌کند در جلسات بعدی بتوانند تمرینات سنگین خود را ادامه دهند اما این بررسی‌های جدید، تحقیقاتی را که پیش از این و در سال ۲۰۱۴ انجام شده بود نیز تایید می‌کنند و ما در اینجا یک بار دیگر اثرات منفی حمام‌های آب یخ را بعد از ورزش‌های قدرتی نشان دادیم.

این که آیا این شیوه در دراز مدت اثر مثبتی بر ورزش‌های مقاومتی دارد یا نه همچنان نامشخص است؛ با این وجود گزارش‌های مختلفی از اثرات مثبت حمام‌های یخ بر سلول‌ها و پروتئین‌های موجود در ماهیچه‌ها بعد از انجام ورزش‌های مقاومتی وجود دارد و ممکن است اثر منفی این حمام‌ها بعد از ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری یا دویدن که بر تمرینات مقاومتی تاکید دارند کمتر از تمرینات قدرتی باشد و به همین جهت در حال حاضر حمام‌های یخ بعد از تمرینات قدرتی توصیه نمی‌شوند.


 

(5)(0)

ارسال نظر