مصرف پروتئین می‌تواند به اندازه‌ی ترک سیگار مفید باشد


Paleo-Diet-Rules


همه‌ی ما از مزایای رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین آگاه هستیم اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند بالا بودن مقدار انواع خاصی از اسیدهای آمینه‌ی موجود در برخی از مواد خوراکی می‌تواند به اندازه‌ی ترک کردن سیگار در افزایش سلامتی سیستم قلبی-عروقی تاثیرگذار باشد.

بررسی مجدد نتایج و اطلاعات به دست آمده از تحقیقات پیشین نشان می‌دهد افزایش میزان پروتئین موجود در رژیم غذایی می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود. اما قصد ما مشخص کردن این مسئله بود که آیا مزایای پروتئین‌های دارای منشأ حیوانی از پروتئین‌های گیاهی بیشتر است یا نه و به این ترتیب به بررسی انواع مختلف اسیدهای آمینه‌ی موجود در گوشت و سبزیجات و اثرات آن‌ها بر سلامت زنان دارای شاخص توده‌ی بدنی سالم پرداختیم.

اطلاعات به دست آمده از حدود ۲۰۰۰ زن شرکت کننده در این بررسی نشان داد افرادی که بیشترین مقدار اسیدهای آمینه را مصرف می‌کردند فشار خون کمتری داشتند و کمتر از دیگران به تصلب شرایین و مشکلات ناشی از آن دچار می‌شدند. نکته‌ی جالب توجه این بود که مصرف اسیدهای آمینه می‌تواند به اندازه‌ی ایجاد تغییرات اساسی در شیوه‌ی زندگی مانند کاهش میزان نمک دریافتی، افزایش فعالیت بدنی بر کاهش و ثبات فشار خون تاثیرگذار باشد؛ در مورد تصلب شرایین نیز این اثرات با با ترک کردن سیگار یا سیگار نکشیدن برابری می‌کرد.

Protein-Foods

نتایج حاصل این بررسی‌ها نشان داد که از میان انواع مختلف اسیدهای آمینه که مورد بررسی قرار گرفته بودند، اسیدهای آمینه‌ی دارای منشأ حیوانی بیشترین اثر را بر کاهش تصلب شرایین و اسیدهای آمینه‌ی گیاهی بیشترین اثر را بر کاهش فشار خون دارند. در نتیجه از آن‌جایی که این مشکلات به بروز انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی-عروقی مانند سکته می‌انجامند، مصرف میزان کافی از هر دو نوع اسیدهای آمینه و برقراری تعادل میان آن‌ها می‌تواند بیشترین اثر را بر افزایش سلامتی و طول عمر داشته باشد.

خوراکی‌هایی مانند گوشت قرمز، ماهی، محصولات لبنی، حبوبات (لوبیا و عدس) و سبزیجاتی مانند بروکلی و اسفناج منابعی بسیار غنی از پروتئین محسوب می‌شوند. البته نکته‌ی بسیار مهمی که باید به خاطر داشته باشیم این است که میزان مجاز برای مصرف پروتئین روزانه بسیار محدود است و نباید از یک تکه استیک ۷۵ گرمی یا فیله‌ی سالمون ۱۰۰ گرمی یا یک لیوان ۵۰۰ میلی‌لیتری شیر کم‌چرب بیشتر شود؛ همچنین افزایش میزان اسیدهای آمینه‌ی مصرفی و مزایایی که برای سلامتی دارد نباید مانع انجام دیگر تغییرات مثبت در شیوه‌ی زندگی مانند ترک کردن سیگار یا افزایش فعالیت بدنی و ورزش شود.


 

(1)(1)

ارسال نظر

*