یکی از روشهای ساده و کارآمد برای تهیه نسخه پشتیبانی از اطلاعات حیاتی دستگاههای اپلی مثل آیفون، استفاده از ۵ گیگابایت فضای رایگانی است که در حساب آیکلاد شما از طرف اپل محیا شده است.
اما تابهحال و بهخصوص در این مدت که بهروزرسانیهای متعددی از iOS در اختیار کاربران اپل قرارگرفته عدهای بهصورت اتفاقی و برای چک کردن وجود بکاپ از اطلاعات خود در آیکلاد متوجه شدهاند که تاریخ آخرین بکاپ گیری کمی قدیمی است و حتی پس از اقدام به گرفتن بکاپ بهصورت دستی کمی پس از شروع فرآیند با پیغام the last backup could not be completed روبهرو شدهاند.
ممکن است حتی پس از چند بار تکرار این کار بازهم با چنین پیغام خطایی روبهرو شوید. اگر اوضاع شما هم مشابه با چنین سناریویی است میتوانید چند روش زیر را برای رفع این مشکل طی کنید.
بکاپ گرفتن از اطلاعات به کمک آیتونز
البته این کار راهحل رفع این مشکل نیست اما انجام این فرآیند خیال شمارا از داشتن یک نسخه پشتیبانی مطمئن و امنتر کمی راحت میکند تا حتی در صورت بروز مشکلات جدیتر بتوانید بهعنوان آخرین راهحل از آن استفاده کنید.
خارج شدن از حساب آیکلاد و لوگین کردن دوباره
اولازهمه این احتمال را میدهیم که مشکل از سمت آیکلاد است و نه دستگاه ما. پس شاید یک لوگ آت و لوگین کردن بهحساب چارهساز باشد. به Setting > iCloud رفته و Sign Out را در پایین این قسمت بزنید. (البته این کار موجب پاک شدن اطلاعات کارتهای اعتباری شما در اپل پی بر روی آیفون و اپل واچ میشود و میبایست دوباره اطلاعات لازم را وارد کنید). ممکن است با این کار اطلاعات کش شدهی مزاحم بر روی سرور اپل حذفشده و همهچیز به روال عادی خود بازگردد.
ریست کردن تنظیمات شبکه
شاید مشکل از تنظیمات شبکه آیفون شما باشد. به Setting > General > Reset > Reset Network Setting رفته و برای تأیید انجام این کار رمز خود را وارد کنید. با این کار تمام اطلاعات وای فای شما پاک میشود.
اگر ریست کردن تنظیمات شبکه مشکل شمارا حل نکرد بد نیست که فرآیند بکاپ گرفتن با آیکلاد را در صورت امکان به کمک یک اتصال وای فای دیگری امتحان کنید.
پاک کردن بکاپ فعلی آیکلاد دستگاه
این روش کمی کارسازتر از راهکارهای بالا است. بههرحال دستگاه شما در صورت فعال بودن بکاپ گیری آیکلاد حداقل یکبار اطلاعات شمارا آپلود کرده است. شاید مشکل از همان آخرین بکاپ گرفتهشده باشد و برای همین بهتر است آن را پاککنید.
به Setting > iCloud > Storage > Manage Storage بروید. اگر چندین دستگاه iOSی داشته و از آنها بکاپ گرفتهاید احتمالاً در این قسمت خواهید دید. بکاپ دستگاهی که مدنظر دارید و مشکل دارد را انتخاب کرده و Delete Backup در انتهای صفحه را لمس کنید. اگر امکان پاک کردن این بکاپ از طریق دستگاهی که مشکل دارد ممکن نیست میتوانید از یک دیوایس دیگری برای انجام این کار استفاده کنید.
ریستور کردن دستگاه
اگر هیچکدام از راهحلهای بالا پاسخگوی مشکل شما نبود زمان آن رسیده که با یک ریستور همه مشکلات را به فراموشی بسپارید. برای ریستور کردن دو راه وجود دارد که سادهترین آن رجوع به Setting > General > Reset > Erase All Content and Setting است اما همواره توصیه میشود که برای یک ریستور موفق و کارساز از آیتونز کمک بگیرید. میتوانید برای ریستور کردن ابتدا فایل IPSW تازه ترین نسخه از iOS مناسب برای دستگاه خود را از اینجا دانلود کرده و سپس از روش دوم این مطلب استفاده کنید ولی فراموش نکنید که پیش از آن از اطلاعات خود در آیتونز بکاپ گرفته باشید.

